۱۳۸۹/۰۶/۲۹

دکوراتور کیست؟ دکوراسیون چیست؟

دکوراسیون یا Decoration همان هنر چیدمان اشیا است، دکوراتور یا طراح چیدمان ضمن ایجاد نظم کاربردی فی ما بین اشیا به ایجاد هماهنگی بصری و موقعیت کاربردی اشیا توجه می کند. در واقع دکوراتور محل استقرار هر شی را در محیط براساس نور، کاربرد، رنگ، زیبایی و ... مشخص می کند.
به بیان دیگر ترکیب بندی اشیا به شکلی زیبا و کاربردی را دکوراسیون گویند. دکوراتور نیز با چیدمان اشیا به زیبایی و کاربری اشیا در محیط می افزاید. همچنین دکوراتور ممکن است به دلایلی از اشیای محیط حذف کند یا برای ترکیب بندی بهتر به این اشیا افزاید.
با توجه به معنای دکوراتور و معنای دکوراسیون، تفاوت دکوراسیون با طراحی داخلی و یا تفاوت دکوراسیون با معماری داخلی، همان ماهیت اصلی کار یعنی چیدمان اشیا در فضا است، در صورتی که طراح داخلی به طراحی محیط فضا می پردازد و معمار  داخلی هم به طرح ریزی فضا  می پردازد. 
یکی از حساس ترین کارهای دکوراتورها، طراحی چیدمان صحنه تئاتر و سینما است. در دکوراسیون صحنه از آنجا که زوایای خاصی نقاط اصلی دید محسوب می شوند، بسیار اهمیت دارد که صحنه پردازی در جهتی خاص به شکل باز باشد، لکن هم زمان کامل بودن فضا بسیار اهمیت دارد، در تئاتر معمولا نیمی از فضا باید به صورت باز و فاقد هر نوع مانع بصری باشد و به همین دلیل قابل چیدمان نیست، چالش دکوراسیون صحنه یکی از دشوار ترین امور طراحی دکوراسیون است که به مهارتی بیش از معمول نیاز دارد.
در طراحی چیدمان فضاهای تجاری، به ویژه دکوراسیون فروشگاههای زنجیره ای نیز چیدمان قفسه ها، تنظیم استانداردهای تردد، مسیر بندی ورود و خروج و یا برگشت، ترتیب چیدمان کالا ها و ... از اهمیت خاصی برخوردار است که نیازمند دانش کافی به موضوع است. در چیدمان فروشگاههای پوشاک، طراحی فضاهای انتظار و پرو (Fitting) از یک سو، و نمایش هر چه بیشتر تنوع کالا ها و استقرار کالا های مهم در محل چشمگیر اهمیت زیادی دارد. معمولا در چنین موارد با توجه به نیاز بستر سازی هماهنگی عناصر محیطی با عناصر دکوراتیو و نیاز به نورپردازی بسته در کنار نورپردازی محیطی کافی، طراح دکوراسیون و طراح داخلی با یکدیگر همکاری میکنند.
در دکوراسیون رستورانها، دکوراسیون کافی شاپها و دکوراسیون فست فودها اهمیت چیدمان بیش از سایر مشاغل به چشم میخورد، چیدمان محل استقرار میز ها برای بهره بری بیشتر از فضا ها، ضمن داشتن فاصله کافی جهت حفظ حریم خصوصی مشتریان و فضای تحرک برای سرو و آمد و شد گارسون ها می تواند در موفقیت چنین مشاغلی نقش بسیار پر رنگی ایفا کند. از سوی دیگر طراحی آشپزخانه ها در این مشاغل با توجه به حجم بالای کار و محدودیت شدید فضا که موجب تحرک چندین نفر به صورت هم زمان می شود، باید به گونه ای باشد که تمرکز کاری کافی برای آشپز ها فراهم شود تا بتوانند به بهترین شکل به خدمت رسانی بپردازند. در آشپزخانه ها معمولا در صورت عدم وجود چیدمان مناسب، تداخل های کاری موجب هدر رفت مواد و یا طولانی شدن زمان آماده سازی و سرو می شود.
چیدمان فضاهای اداری نیز کم از اهمیت چیدمان سایر فضا ها ندارد، در چنین فضاهایی چیدمان و دکوراسیون اداری براساس ماهیت شغل و سلسله مراتب اداری بسیار حائز اهمیت است، دکوراسیون اداری را نمی توان بدون در نظر گرفتن میزان مراجعات و دیاگرام سلسله مراتب رسیدگی چیدمان کرد، در طراحی چیدمان اداری براساس ترتیب مراجعه و گردش کار، در نظر گرفتن فضای کار کافی، محل های احتمالی ازدحام و ... ضمن در نظر گرفتن محدودیت های مساحت طرح دکوراسیون توسط دکوراتور تهیه می شود.
در نهایت اما هیچ جا خانه نمی شود، خانه محل آسایش و آرامش است، دکوراسیون متناسب با مد روانشناختی خانواده در جهت ایجاد آسایش محیطی در چیدمان خانه بسیار موثر است، مهم ترین موضوع در دکوراسیون منزل احساس راحتی ساکنین با چیدمان است. دکوراتور در طراحی چیدمان مسکونی باید موضوعاتی مانند سن، شغل، میزان ساعات حضور در خانه، اطلاعات روانشناختی، فعالیت هایی که ساکنین در خانه انجام می دهند، تعداد مهمانی ها و تعداد مهمان ها و ... را در نظر گرفته تا منزلی با چیدمان پاسخگوی نیاز ساکنین را طراحی کند.

به اشتراک بگذارید